شهادت صادق آل محمد(ص) حضرت امام صادق(ع) تسلیت باد

شهادت صادق آل محمد(ص) حضرت امام صادق(ع) تسلیت باد

به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

ائمه هدی و امامان معصوم(ع)  شاخه های تنومند درخت هدایت الهی اند و شیعیان و پیروان ، با الگو گیری از فرمایشات گهربار ایشان در مسیر رضایت الهی گام برمی دارند ، جمیع صفات الهی در قلب و روح امامان معصوم (ع) نهادینه شده است و امامان در این زمینه با یکدیگر تفاوتی ندارند ، اما در بروز آنها در زمانهای مختلف و شرایط متفاوت و در مواجهه با افراد گوناگون ، به ظاهر برخی از صفتها در برخی از امامان (ع) پررنگ تر دیده میشود ، برجسته ترین صفت حضرت امام صادق (ع) نشرعلوم الهی در تمام زمینه هاست.

عبد العزيز بن اخضر جنابذى در كتاب معالم العترة الطاهره از صالح بن اسود نقل میکند كه گفت: « شنيدم جعفر بن محمد میگويد: پيش از آنكه مرا از دست دهيد ، هر چه مى ‏خواهيد از من بپرسيد ، زيرا هيچ كس پس از من نمى ‏تواند از علوم و دانشها ، چنانكه من به شما مى ‏گويم ، شما را آگاه كند. »

ابن حجر در الصواعق مى ‏نويسد: مردم به اندازه‏اى از علوم امام صادق (ع) نقل كرده‏اند كه سخنانش توشه راه كاروانيان و مسافران و آوازه‏اش در هر گوشه و كنار زبانزد مردم گشته است ، ابن شهر آشوب در مناقب مى‏گويد:« از آگاهى به علوم امام صادق(ع) به اندازه ‏اى نقل شده كه از هيچ كس ديگرى منقول نيست » وى همچنين مى ‏نويسد: « نوح بن دراج به ابن ابى ليلى گفت: آيا تا كنون به خاطر حرف كسى از سخن يا كار خود دست كشيده‏اى؟ گفت: خير! مگر حرف يك نفر! پرسيد: او كيست ؟ پاسخ داد:  جعفر بن محمد(ع) . » ، محدثان نام راويان موثق آن حضرت را جمع كرده‏اند كه شمارآنها ، صرف نظر از اختلاف در عقيده و گفتار ،  به چهار هزار نفر میرسد ، و « علوم فراوان و ارزشمندى از ناحيه  حضرت امام صادق (ع) نقل شده  كه عقول را به حيرت وا مى ‏دارد ».

امام صادق(ع) نيز میفرمود: سخن من سخن پدرم و سخن او سخن جدم و سخن وى سخن على بن ابى طالب و سخن على(ع) سخن رسول خدا (ص) و سخن او ،  گفتار خداوند عز و جل است.

مظلومیت امام صادق(ع)

حسادت وکينه منصور راپاياني نبود وشيوه ها وترفندهائي که براي کمرنگ کردن موقعيت امام بکار مي برد مؤثر واقع نمیشد ، بدين خاطر شيوه نامردي رادرپيش گرفت و مصمم شد که محرمانه و خائنانه امام رامسموم نمايد ، ازسوي ديگر امام در سالهاي آخر عمر خود شديداً لاغر وضعيف شده بود ، سراسرزندگيش به دشواري وسختي ورنج آفريني دشمنان میگذشت و درسالهاي آخرعمربرميزان محدوديت واحضار و تهديد او اضافه مي شد که اين خود بر خستگي ورنجش مي افزود.

گاهي منصور براي شکستن عزت خدادادي امام(ع) او را تحقير مي کرد البته امام دربرابراو ، آنجا که جاي گفتن حق واعلام موجوديت بود فرو نمي ماند ، روزي دربرابرتحقيرش فرمود: من شاخه اي ازشاخه هاي درخت پربار رسالتم ، پرورده شده دردامان فرشتگانم ، مشعلي فروزان و ستاره اي درخشان ازستارگان روشني بخش آسمان ولايتم  و...

منصور، امام(ع) را در آن سن وسال احضار مي نمود ، آمد و شد او را تحت مراقبت قرار میداد ، به والي خود درمدينه دستور میداد که کار را براو سخت بگيرد ، منصور در مواقعي ازطريق ربيع حاجب ( پرده دار يا وزير دربار خود ) براي امام شرآفريني میکرد ، دستور میداد شبانه ازديوار خانه اش بالا روند وحتي درلباس خواب او را از خانه به بيرون کشند واو را به سفري دراز به نزد منصور برند وحتي اجازه ندهند او لباس خود را بپوشد ويابه اهل خانه اش وصيت کند و... دراين ميان خوش رقصي هاي ربيع حاجب هم تماشائي بود ، او براي اجراي دستورمنصور ازهيچ خيانتي به امام پرهيز نداشت ، حتي نمیگذاشت که امام لباس خود را بپوشد وبه نزد منصور برود ، اوعامل خيانت بسيار به امام صادق(ع) بود ، درعين اينکه خود را دوستدار امام ، در مواردي شيعه معرفي میکرد ، اصرار داشت دستورات خشن منصور را درباره امام صادق(ع) مو به مو اجرا کند ، مثلاً منصور دستور میداد امام را پياده به سوي دربار بياورند ، حاجب خود سوار مي شد وامام را پياده به دنبال خود مي کشاند ويامنصور مي گفت اورادر هر حالي که يافت بياوريد ، و او مي توانست که مثلاً اجازه دهد امام چند کلمه اي باخانواده اش حرف بزند و بعد بيايد ، اما همين اجازه را هم نمي داد و .....

و سرانجام با خوراندن زهر ، جگر ستم دیده اش مانند عموجانش حضرت امام حسن مجتبی(ع) لخته لخته از دهانش بیرون ریخت و به لقای پروردگارش نایل گردید ، اما در آخرین لحظه های عمر تمام اقوام و نزدیکان را به دور بستر خویش جمع فرمود و آخرین وصیت و سفارش خود را برای تمامی شیعیان و پیروان خود اینچنین فرمود:

«  شفاعت ما به كسى نمى ‏رسد كه نماز را سبك بدارد. » (1)

و حال ما شیعیان هستیم و آخرین وصیت امام حق(ع) ... وای بر حال من ... وای بر دنیا و آخرت من ... میدانم و عمل نمیکنم !!! ای وای برمن و اعمالم ، پروردگارا با نگاشتن این مقاله ناقص و بی اثر پی بردم که چرا آخرین امام حق و خلیفه تو باید در پس پرده غیبت مغموم و غصه دار باشد ، زیرا نمازهایمان نماز نیست و الا .....

 الهی و ربی و مولای ، برای آرامش قلب آن امام منتظر(عج) و برای برآمدن آن خورشید هدایتگر از پس ابرهای تیره و تار جهل ما ، به حرمت جگر پاره پاره شده حضرت امام جعفرصادق(ع) ما را به دست الهی حضرت بقیت الله الاعظم حضرت ولی عصر(عج) در مسیر هدایت و بندگی قرار داده و ثابت قدم فرما ، به برکت صلوات برمحمد و آل محمد ، آمین یا رب العالمین.

................................

1. ثواب الاعمال ، ص 205، بحار، ج 47، ص 2.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 31 مرداد 1393برچسب:, | 1:35 | نویسنده : کلب الحسین(ص) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.